EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY *

„Doświadczam świata – odkrywam siebie”

Główne cele eksperymentu pedagogicznego:

  1. Zwiększenie poziomu kompetencji matematyczno – przyrodniczych i informatycznych uczniów. Nauka korzystania z nowoczesnych technologii.
  2. Rozwijanie zachowań prospołecznych- umożliwienie dzieciom i młodzieży nabycia wiedzy na temat emocji, norm społecznych, relacji międzyludzkich, sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.

Czas trwania eksperymentu pedagogicznego:

Uczniowie klasy czwartej –  od września 2018 r. do czerwca 2021 r. –  3 lata

Uczniowie klasy siódmej – od września 2018 r. do czerwca 2020 r. –  2 lata

Opis

Eksperyment pedagogiczny „Doświadczam świata – odkrywam siebie” jest nowatorskim rozwiązaniem modyfikującym warunki, organizację zajęć edukacyjnych i zakres treści nauczania.  Dla każdej z klas zaplanowano odmienną, odpowiadającą na specyficzne potrzeby ścieżkę udziału w eksperymencie. Fundamentalnym założeniem tego eksperymentu jest współpraca z Uniwersytetem Śląskim. Wszystkie zajęcia prowadzone będą metodami aktywizującymi. Nauczyciel pełni rolę: doradcy, animatora, obserwatora i słuchacza, uczestnika procesu dydaktycznego, partnera i mentora.

Opis przykładowych zajęć w eksperymencie pedagogicznym

  • Coroczny kilkudniowy wyjazd rekreacyjno-naukowy, interdyscyplinarny ,,Szkoła w Terenie”. Podczas wyjazdu będą realizowane metodami aktywnymi projekty dydaktyczne w grupach zainteresowań z różnych przedmiotów pod kierunkiem nauczycieli. Celem zadań będzie rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów, umiejętność pracy w zespole, rozwój kompetencji badawczych i społecznych.
  • Cykliczny konkurs matematyczny – 4 ciekawe zadania problemowe do samodzielnego rozwiązania ukazują się raz w miesiącu na stronie internetowej szkoły. Konkurs wieńczy coroczne zdobycie tytułu Mistrza Matematyki.
  • Propozycja projektów dydaktycznych z matematyki.Uczniowie uczą się przez gry i zabawy, stosują metody aktywne, eksperyment, obserwację, stawiają pytania badawcze i hipotezy, samodzielnie i w grupie, pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują problemy.,
  • Projektowanie gier matematycznych ( logicznych, strategicznych, rozwijających spostrzegawczość, utrwalających matematyczne umiejętności kluczowe), zajęcia z tablicą interaktywną.
  • Matematyczne origami: miasto z modeli brył. Makieta. Matematyczny haft.
  • Cykl zajęć ,,Matematyka w terenie”. Lekcje matematyki realizowane podczas wyjść np. do banku.
  • Warsztaty matematyczne (współpraca z Instytutem Matematyki Uniwersytetu Śląskiego).
  • Programowanie –Scratch,programowanie org Uczniowie zdobędą informacje na temat programowania. Zadania będą stopniowane (od prostych ćwiczeń i rysunków do tworzenia gier). Ponadto na stronie code.org zostanie założony elektroniczny dziennik, gdzie na bieżąco uczniowie będą mogli wykonywać zadania nawet na smartfonie. Do dziennika będą mieli dostęp rodzice, którzy będą śledzić postępy swoich dzieci.
  • Projekt “W pracowni artysty”. Projekt zakłada nawiązanie współpracy z malarką Anna Marią Rusinek. Uczniowie będą mogli uczestniczyć w profesjonalnych warsztatach rysunku i malarstwa, będą doskonalić umiejętności praktyczne, zapoznają się z wybranymi technikami plastycznymi.
  • Cykl Zajęć Młodzi Kreatywni składający się z 11 spotkańpozwalających na rozwijanie dolności dzieci, pobudzanie inwencji twórczej, przełamywania schematów myślenia uczniów i rozwijanie ich umiejętności społecznych.
  • Trening twórczości „Nieprzeciętny Uczeń” ma służyć kreowaniu w szkole warunków do ujawniania, stymulowania i rozwijania uzdolnień młodzieży.
  • Warsztaty „Przedsiębiorczość jako cecha – docieranie do osobistych zasobów” rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości, myślenia sprawczego.
  • „Słuchacz mówca i rozmówca” – program psychoedukacyjny, którego zamierzeniem jest uświadomienie uczniom znaczenia komunikacji w życiu człowieka, ćwiczenie poprawnego porozumiewania się, uświadomienie dzieciom istnienia barier komunikacyjnych.
  • „Jak radzić sobie ze stresem” – trening antystresowy. Uczniowie poznają techniki radzenia sobie ze stresem. Nauczą się rozpoznawać własne wzorce myślowe i emocjonalne, którymi posługują się w sytuacjach stresowych.

REKRUTACJA

Rekrutacja do klasy czwartej i siódmej eksperymentalnej odbędzie się na podstawie:

  • testu diagnostycznego opracowanego przez nauczycieli ZSO przy współpracy z pracownikami merytorycznymi Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Jaworznie.

Po każdej klasie będzie przeprowadzona ewaluacja wyników eksperymentu. Dzięki temu do każdego ucznia będzie można podejść w zindywidualizowany sposób co daje zdecydowanie większą szansę na końcowy sukces.

Efekt jakiego spodziewamy się po zakończeniu eksperymentu to przede wszystkim uczeń nie tylko z dużą wiedzą teoretyczną, ale także taki, który świadomie i w sposób perfekcyjny radzi sobie z własnymi emocjami. Tylko taki człowiek może odnieść sukces we współczesnym społeczeństwie.

*Eksperyment pedagogiczny „Doświadczam świata – odkrywam siebie” oczekuje na zatwierdzenie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W przypadku braku akceptacji będzie realizowany w takiej samej formie jako innowacja pedagogiczna.

Dodaj komentarz