W 2003 roku podjęliśmy się trudnego zadania organizując w szkole pierwszy oddział integracyjny. W kolejnych latach liczba uczniów i tym samym oddziałów integracyjnych systematycznie wzrastała.
Klasy integracyjne liczą od 15 do 20 osób, wśród których od 3 do 5 posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W klasach tych pracuje 2 nauczycieli : nauczyciel przedmiotu oraz pedagog specjalny (nauczyciel wspierający proces kształcenia integracyjnego). Współpraca obu pedagogów daje gwarancję pełnej indywidualizacji pracy dydaktycznej, stałe dostosowanie treści programowej do możliwości psychofizycznych uczniów.
Dla dzieci z dysfunkcjami organizujemy specjalistyczne zajęcia rewalidacyjne, na których uczniowie mają zapewnioną pomoc:
– oligofrenopedagoga,
– tyflopedagoga,
– surdopedagoga,
– logopedy,
– neurologopedy,
– socjoterapeuty,
– trenera integracji sensorycznej SI
– trenera EEG-Biofeedback,
– specjalistów w zakresie spektrum Autyzmu
Otoczone są również opieką pedagoga, psychologa i doradcy zawodowego.
Dysponujemy gabinetami terapeutycznymi, gabinetem psychologa, pedagoga, salą do treningu EEG-Biofeedback, sportowym atrium z boiskiem do Boccia, siłownią. Wychodząc naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych ruchowo, szkoła została pozbawiona wszelkich barier architektonicznych. Dla naszych podopiecznych wybudowano podjazdy, toalety dla osób mających problemy z poruszaniem się, do ich dyspozycji jest również winda.
Szkoła to nie tylko lekcje i nauka, dlatego też uczniowie klas integracyjnych, tak jak pozostali gimnazjaliści uczestniczą w różnego rodzaju formach aktywności pozaszkolnej: warsztatach tematycznych, przedstawieniach teatralnych, przeglądach i konkursach artystycznych, zawodach sportowych, wycieczkach i wyjściach klasowych, imprezach integracyjnych o zasięgu zarówno szkolnym jak i lokalnym. Uczniowie niepełnosprawni podobnie jak ich zdrowi rówieśnicy realizują projekty edukacyjne, włączani są we współpracę z lokalnymi instytucjami charytatywnymi: Caritas, Stowarzyszenie „Betlejem”, Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami, Fundacją Pomocy Osobom Niepełnosprawnym ”Ratownik Górniczy”. Właśnie z Fundacją Ratownik Górniczy organizujemy co roku Międzyszkolny Integracyjny Turniej Boccia, który mamy nadzieję na stałe wpisze się w kalendarium imprez w naszej szkole.
Klasy integracyjne istnieją u nas już 20 lat. Lata te były dla całej społeczności szkolnej cennym doświadczeniem oraz doskonałą lekcją tolerancji, dojrzałości i współdziałania.
Głównym celem podejmowanych przez nas działań w klasach integracyjnych jest:
- nauczanie i wychowanie uczniów niepełnosprawnych i zdrowych w warunkach szkoły ogólnodostępnej
- kształtowanie postaw prospołeczny w stosunku do osób słabszych
- i niepełnosprawnych
- przestrzeganie zasad podmiotowości i poszanowania wartości każdego człowieka
- tworzenie optymalnych warunków rozwoju wszystkim uczniom
- pedagogizacja rodziców i partnerstwo we współpracy.
W klasach integracyjnych pracę dydaktyczną oraz wychowawczą organizujemy poprzez:
- wykorzystywanie odpowiednich programów nauczania, form i metod pracy ukierunkowanych na indywidualne cechy uczniów, ich zdolności, zainteresowania i potrzeby
- stosowanie na lekcjach ciekawych oraz różnorodnych pomocy dydaktycznych
- dostosowanie czasu pracy do aktualnych możliwości dziecka
- dostosowanie zadań do możliwości i umiejętności uczniów
- wspomaganie rozwoju i efektywności pracy uczniów
- wyrównywanie i kompensowanie braków
- eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń
- kreowanie sytuacji dających możliwości twórczego rozwoju uczniom niepełnosprawnym przez różnorodną działalność przygotowującą do samodzielnego życia i pełnego włączania się w życie społeczne
Pod naszą opieką są również uczniowie posiadających orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wydane przez Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności.